1 00:00:00,280 --> 00:00:13,600 Když jsme začali zpoplatňovat čtení webu, narazili jsme na jeden zajímavý fakt. Totiž spousta lidí se na první dobrou domnívá, 2 00:00:14,300 --> 00:00:36,070 Že na internetu jsou nejvíc čtené takové články, které jsou bulvární, povrchní, senzacechtivé a lehce pikantní. Zkrátka že stačí dát do titulku slovo "sex" a do ilustračního obrázku prsa a úspěch je zaručen. 3 00:00:36,730 --> 00:00:59,750 Ono to do jisté míry platí: na takové titulky a takové ilustrační obrázky lidé opravdu klikají a návštěvnost mají velkou, což pak vede k těm známým lamentacím o tom, že lidé nepoznají kvalitu, že lidé jdou jenom po senzaci, jsou povrchní, nečtou a neocení hodnotný obsah. 4 00:01:01,010 --> 00:01:30,910 Jenže problém takového vidění světa přes metriky je v tom, že to, co měříte, to taky dostáváte. Pokud měříte návštěvnost a nic jiného vás nezajímá, dostáváte návštěvnost a návštěvnost dostanete nejlépe na senzacích a povrchních výkřicích. Ve chvíli, kdy jsme obsah novin zpoplatnili, tak se obraz výrazně proměnil. Měli jsme ve statistikách vedle sebe dva sloupce: 5 00:01:31,070 --> 00:02:01,840 V jednom bylo to, na co lidi klikají, a v druhém bylo to za co lidi platí. V klikání samozřejmě vedly prsa, sex, skandály, pohromy, tragédie, neštěstí, co všechno je špatně, a podobné články. A v druhém sloupci, tedy "to, za co lidi opravdu jsou schopni zaplatit", byl obraz světa zcela jiný. Lidé totiž nejvíc kupují takový obsah, který jim k něčemu je. Buďto se tam dozví 6 00:02:01,920 --> 00:02:11,290 Nějaké praktické rady a nebo si tam něco zajímavého přečtou. Takže vedly dlouhé rozhovory s výraznými osobnostmi, 7 00:02:12,250 --> 00:02:43,730 Vedly praktické články typu "jak se rekvalifikovat", "jakou školu si mám vybrat", "koho mám volit v evropských volbách, když neznám frakce", popřípadě "kam právě teď investovat volných 100.000 korun" Tyhle články nikdy neprotočily počítadlo návštěvnosti a netrhaly rekordy a tak vypadalo, že nikoho skoro nezajímají. Ale stačilo změnit optiku, a z povrchních a bulvárních čtenářů, kteří kliknou a během několika sekund 8 00:02:43,830 --> 00:03:14,520 odejdou a zajímají je jen společenská témata a skandály, byli najednou lidé hloubaví, přemýšliví, lidé, kteří se zajímají o svět okolo sebe, lidé, kteří se chtějí něco dozvědět. Staré osvědčené pravidlo totiž říká, že když člověk má sáhnout do peněženky a vydat nějakou částku, i když je to částka bagatelní, tak mnohem víc přemýšlí a zvažuje, a zároveň si té věci, za kterou zaplatil, 9 00:03:14,900 --> 00:03:32,470 Mnohem víc považuje. Je to prostá psychologie, ale funguje: jakmile za něco platíte, tak si toho mnohem víc vážíte a taky se náležitě chováte. K věcem, které vás nic nestojí, se chováte tak, jako kdyby neměly cenu.