1 00:00:04,160 --> 00:00:22,950 Představte si, že si spolu zahrajeme hru hru tak jednoduchou, že o jejím výsledku rozhodne náhoda. Třeba si hodíme mincí a když padne orel, tak vám dám 100 korun. Jen tak prostě vám dám 100 korun. Když padne panna, tak nedostanete nic. 2 00:00:23,910 --> 00:00:42,650 To je prostě taková hra na šanci: máte šanci získat 100 korun, a buďto je získáte, nebo ne. A teď si představte trošku jinou situaci, stejný výsledek, ale jiná situace: dám vám 100 korun a zahrajeme si tuhle hru. když padne panna, 3 00:00:43,330 --> 00:00:48,340 tak mi těch 100 korun vrátíte, když padne orel, tak si je necháte. 4 00:00:49,190 --> 00:01:20,560 Je to vlastně to samé. Hází se mincí, když padne panna, tak jste na tom stejně jako předtím, když padne orel, odcházíte o stovku bohatší. Technicky v tom rozdíl samozřejmě není, ale když vám těch 100 korun dám a pak vám je hrou seberu, budete to vnímat podstatně hůř, než to, když je jenom nevyhrajete. Tohoto jevu si všimli psychologové a popsali ho. A odbornými termíny řečeno, člověk hůř vnímá ztrátu, 5 00:01:20,780 --> 00:01:51,230 Než neproměněnou příležitost. V zásadě to znamená, že hůř nesete to, že něco máte a pak to ztratíte, než to, že jste něco nezískali. Když můžete v loterii vyhrát milion, tak si kupujete los a tak nějak počítáte s tím, že to pravděpodobně nevyhrajete a vlastně vás to nemrzí. Nepřipadá vám to, že jste právě přišli o milion. Ale kdybyste ho dostali a pak ho museli se stejnou pravděpodobností, jako má ta loterie, vrátit, tak by se vám to 6 00:01:51,330 --> 00:02:22,630 Moc nelíbilo a asi byste byli hodně naštvaní. Přitom technicky jde pořád o stejný princip. Jediné, v čem je rozdíl je to, že v prvním případě jste ty peníze už měli, a v druhém jste jenom mohli mít. A když něco můžete mít a nakonec to nemáte, tak vám to tak nevadí, jako když něco už máte a pak o to přijdete, čehož využívají některé levné marketingové triky, jako například ten, že vám píšou, že už máte prémiové 7 00:02:22,720 --> 00:02:29,900 členství a vaše výhra je už na cestě a zbývá jenom drobný detail, totiž abyste si objednali a nakoupili zboží. 8 00:02:30,560 --> 00:02:42,800 A až vám příště takový mail přijde, tak si vzpomeňte, že to je přesně tenhle laciný trik, který počítá s tím, že lidé nemají rádi, když o něco přicházejí.