1 00:00:10,460 --> 00:00:17,720 Kdysi udělali takový průzkum, kde se ptali řidičů, jestli sami sebe považují za nadprůměrné řidiče. 2 00:00:18,790 --> 00:00:29,050 Asi nikoho nepřekvapí, že naprostá většina řidičů považovala sama sebe za řidiče nadprůměrné. Sice to odporuje definici o průměru, ale nešť. 3 00:00:29,720 --> 00:00:33,470 A od toho se dostávám ke 2 zásadním otázkám. 4 00:00:34,450 --> 00:00:39,850 1. otázka je, co vlastně odlišuje dobrého řidiče od špatného? 5 00:00:40,990 --> 00:00:47,800 A 2. otázka je, proč tolik špatných řidičů jezdí a má na hlavě klobouk nebo čepici? 6 00:00:48,500 --> 00:00:49,490 Zcela vážně. 7 00:00:51,030 --> 00:01:03,680 Podle mého názoru není dobrý řidič ten, který naprosto přesně dodržuje dopravní předpisy a jezdí pomalu a podle předpisů a dává všude blinkry, to je samozřejmost. 8 00:01:04,650 --> 00:01:18,060 Dobrý řidič je ten, který je pro ostatní řidiče předvídatelný. Jedete a tušíte, co ten řidič před vámi v nějaké situaci udělá, takže je naprosto bezpečné za ním jet. 9 00:01:18,870 --> 00:01:23,560 To je dobrý řidič, když víte předem, co udělá a můžete se tomu přizpůsobit. 10 00:01:24,160 --> 00:01:54,070 Špatný řidič vám ty signály nedává, nebo vám je dává špatně. Když potkáte špatného řidiče a jedete chvíli za ním, tak zjistíte, že je nepředvídatelný, že takový řidič z ničeho nic odbočuje, řadí se do zcela nelogických pruhů, a když to na poslední chvíli zjistí, že je ve špatném pruhu, tak to sekne do toho správného, aniž by se podíval, jestli za ním někdo jede, nerozjíždí se, když se rozjíždíte všichni, takže šlápnete na plyn, ale musíte hned brzdit, protože ten řidič před váma se nerozjede. 11 00:01:54,180 --> 00:02:24,420 A podobné věci. A jak to souvisí s pokrývkou hlavy? Můj otec na tohleto měl empirické pozorování. Ten, jakmile viděl řidiče v klobouku nebo v čepici, tak říkal "já pojedu opatrně, protože od něj nevím, co mám čekat." Myslel jsem si, že to je jenom nějaká jeho žertovná historka, ale pak jsem tohleto dělení na řidiče čepičáře a kloboučníky slyšel i od dalších lidí. A když jsem začal sám řídit, začal jsem si toho všímat, a opravdu to tak je. 12 00:02:25,560 --> 00:02:35,980 Pídil jsem se po tom, jakou to má souvislost. Přece když si nasadíte na hlavu čepici, nedej bože klobouk, tak se vám nesníží řidičské IQ. 13 00:02:36,960 --> 00:02:44,200 A nakonec jsem zjistil odpověď od psychologů, kteří přišli s teorií, že to je celé z druhé strany. 14 00:02:45,410 --> 00:03:00,090 Člověk, když se v autě cítí dobře, to znamená, že je s autem srostlý, že ví, co dělá a že řídí bravurně a nemusí nad tím moc přemýšlet, tak takový řidič se v autě cítí, jak se říká, jako doma. 15 00:03:00,890 --> 00:03:05,000 A když jste doma, tak nenosíte ani čepici, ani klobouk. 16 00:03:05,850 --> 00:03:28,630 Čepici nebo klobouk nosíte ve veřejném prostoru, tam, kde jste si trošku nejistí, tam, kde tak úplně nevíte, co máte dělat. V takovém prostředí si necháte na hlavě klobouk, necháte si čepici... Prostě jste na veřejnosti. A přesně takhle se údajně řidiči projevují v autě. Ten, který je tam jako doma, tak smekne. 17 00:03:29,500 --> 00:03:35,710 Ten, který se cítí nejistě, cítí se jako na veřejnosti, nechá pokrývku hlavy. 18 00:03:37,010 --> 00:03:59,010 Takže to není tak, že by klobouk znamenal snížení řidičských schopností, ale ti řidiči, kteří intuitivně tuší, že jejich řízení není z nejpredikovatelnějších a nejlepších a nejvýbornějších a kteří se za tím volantem bojí a připadají si nejistí, ti nechají na hlavě. 19 00:03:59,770 --> 00:04:02,200 A pak jsou snadno rozpoznatelní. 20 00:04:09,650 --> 00:04:11,580 Pozor zákruta.