1 00:00:05,320 --> 00:00:35,380 Někdy se při přípravě Faktoidu přistihnul, že chci mluvit o nějakém tématu, a když si dělám rešerši, tak zjistím, že vlastně nemám, o co bych se opřel. V takovém případě téma z Faktoidu vynechám a nemluvím o něm. Ale někdy to je trošku škoda, protože i když to není prokazatelné, tak je to minimálně zajímavé téma k diskusi nebo zajímavé téma k zamyšlení. I když vím, jak strašlivě si privatizovali slovní spojení "k zamyšlení" všelijací 2 00:00:35,470 --> 00:01:05,220 Dezinformátoři a jiní podobní. Tento díl proto věnuji věcem, o kterých jsem slyšel, nebo o kterých jste mi napsali vy, moji posluchači, ale já je nemám jak ověřit. A začnu oblíbeným faktoidím evergreenem, totiž krávama, co jdou pod vodou. Nejdřív jsem tvrdil, že jdou pod vodou, pak mě laskavý posluchač upozornil, že jdou "po dvou", a pár dní nato mi přišlo upozornění od dalšího posluchače, 3 00:01:05,720 --> 00:01:36,260 Kde říkal, že si koupil Sušilovu sbírku národních písní, básní, říkadel a všeho možného, a Sušil rovněž uvádí, že krávy jdou pod vodou. Takže teď fakt nevím, jestli jdou po dvou, nebo pod vodou. Další zajímavý postřeh od posluchače přišel předevčírem a týkal se Faktoidu, ve kterém jsem říkal, že lidé umírají v období okolo svých výročí. A tento posluchač 4 00:01:36,350 --> 00:01:52,500 Napsal, že dokonce někde v nějaké knize četl, že ženy umírají častěji po narozeninách a muži před narozeninami. A prý totéž platí i o výročích svatb:y ženy častěji umírají po něm a muži před ním. 5 00:01:53,660 --> 00:02:04,270 Raději z toho nebudeme nic vyvozovat a místo toho se podíváme na další téma. Tentokrát mě na něj navedl David Grudl a téma se týká filmu. 6 00:02:05,150 --> 00:02:25,780 Určitě jste slyšeli tu historii o tom, že když bratři Lumiérové veřejně promítali svůj film "Příjezd vlaku", ve kterém lokomotiva přijíždí do nádraží a je to zachyceno na filmový pás, tak že lidé v hrůza s panikou utíkali z kina, protože se báli, že je vlak přejede. 7 00:02:26,870 --> 00:02:32,130 Tahle historka je tak známá a tak rozšířená, že jí najdete naprosto všude. 8 00:02:32,910 --> 00:02:35,260 A jen málo zdrojů o ní pochybuje. 9 00:02:36,510 --> 00:03:07,020 A David mi právě psal, že byl na přednášce na LFŠ, kde PhDr. David Čeněk, filmový historik, přednášel o dějinách filmu a o samotných začátcích kinematografie. Doktor Čeněk se odvolával na materiály z té doby a říkal, že tato scéna je velmi nepravděpodobná, že lidé byli naopak filmem nadšeni. Brali to jako skvělou kuriozitu. Málokdo si uměl představit, že jednou to bude opravdu realistické a věrné. 10 00:03:07,120 --> 00:03:15,160 Protože to tehdy mělo kvalitu velmi mizernou a délku pár minut a filmaři točili hlavně věci, které vypadaly efektně. 11 00:03:15,850 --> 00:03:22,260 Třeba ta lokomotiva, nebo to, jak jdou lidi z práce, takových filmů prý bylo natočeno hned několik. 12 00:03:23,020 --> 00:03:30,310 Přednášku dr Čeňka jsem nenašel, takže nemám možnost to ověřit. Tak jsem to do standardního Faktoidu nezařadil. 13 00:03:31,180 --> 00:03:49,420 Ale určitou logiku to má. Podle některých pramenů je ta historka vymyšlená a je to marketing bratří Lumiérů, kteří chtěli ukázat, že film je tak mocný a tak působivý, že ho lidé nerozeznají od reality - což se rozhodně a filmech z jejich éry nedá tvrdit. 14 00:03:50,150 --> 00:03:54,390 Ale jako marketingová kampaň na novinku by to mohlo být skvělé. 15 00:03:55,310 --> 00:04:25,380 Proti její pravdivosti hovoří docela logický argument: film "Příjezd vlaku" byl poprvé promítán v lednu 1896 v Paříži. Tedy ne nějakým domorodcům z Bornea, ale lidem, kteří žili na přelomu 19. a 20. století v Paříži. V té Paříži, kde v roce 1878 na světové výstavě ukazovali Jabločkovovu obloukovou lampu. V té Paříži, kde Křižík 16 00:04:26,080 --> 00:04:56,090 V roce 1881 konkuroval svoji obloukovou Edisonově žárovce. Na téže výstavě byly vystavovány i 2 vodíkové balóny, ovšem nikoliv jako technická novinka, ale proto, aby se lidi mohli podívat z výšky; jako zábava, jako atrakce. Stála Eiffelova věž. Na výstavě byla k vidění spousta parních strojů, parních jeřábů, textilních strojů, fotografií, dokonce už byly předváděn i hořčíkový blesk. 17 00:04:56,190 --> 00:05:26,480 Vzducholodě oslavily krásných 45 let od svého vzniku. Pařížané byli dnes a denně bombardováni fantastickými titulky o tom, jaké nové vynálezy jsou k vidění. Přes 30 let vycházejí verneovky a Jules Verne nebyl jediný spisovatel vědecké fantastiky. Takže se dá předpokládat, že v té době byli Pařížané spíš natěšeni na každou technickou novinku a vědí, že se jdou podívat na technickou novinku. Nejsou idioti, aby před technickou 18 00:05:26,570 --> 00:05:52,060 Novinkou utíkali z kina, notabene před rozmazanou černobílou lokomotivou. Ano, je pravděpodobné, že při promítání mohla nějaká dáma omdlít, ale ne hrůzou z toho, že na ní jede vlak, ale spíš z vydýchaného vzduchu a z příliš těsně utažené šněrovačky. Legendu známe, máme k ní i pár protiargumentů, které znějí logicky, 19 00:05:52,810 --> 00:06:08,260 Ale jak to bylo, já teď, v tuto chvíli nejsem schopen říct. Budu po tom samozřejmě dál pátrat, samotného by mě to zajímalo a uvidíme, jestli šlo opravdu o fakt, nebo jenom o dobře promyšlenou kampaň bratří Lumiérů.